tisdag 9 oktober 2012

Nästa projekt - fönsterodling på gamla väster!

Ändå sen jag såg Ted filmen om windowsfarms har jag varit sugen på att odla på egen hand.



Det började lite trevande med att jag faktiskt försökte plantera om kryddorna från Ica istället för att länsa och slänga dem, kändes alltid väldigt fel och det funkade faktiskt, tro det eller ej. Jag fick flera skördar både från persiljan, basilikan och timjan har mått bra hela tiden på balkongen. Det enda jag inte lyckades med, trots ihärdiga försök var koriandern. Detta gav mig dock mersmak och idag fick jag för mig att ta ett nytt ryck. Det finns en hel del information att finna i ämnet hydroodling (vattenodling) och det blir fort väldigt tekniskt och dyrt. Detta var lite avskräckande i början tills jag hittade den här youtubekanalen där de steg för steg går igenom hur man kan bygga sin egen fönsterodling. Detta var förklarade en hel del för mig och killarna som har gjort dessa videos ska ha stort tack. De har även en facebook grupp i ämnet fönsterodling där man kan snacka med likasinnade, få tips och dylikt, perfekt!

Några andra bra resurser som har hjälpt mig hittills

http://www.hydrogarden.se/odlingsguiden
http://our.windowfarms.org/
http://ebboflod.se/sv/butiker/ebboflod/window-farming/

Viktigt att poängtera är att windowfarming eller fönsterodling bara är en gren av hela hydrokulturen men ett trevligt första steg in i den för oss som är begränsade till en lägenhet, kommer nog bli självförsörjande när jag har hus senare :)

Nästa steg

Nu ska jag planera hur min fönsterodling ska se ut, skaffa material och se om jag kan få några frö att bli till sticklingar, väldigt spännande :) Det bästa med att vara nybörjare på något är hur mycket som finns att lära. 

Likasinnade i Malmö?

Om någon också är intresserad av fönsterodling så hör gärna av dig, hade varit kul att träffa likasinnade och få tips av varandra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar