torsdag 20 december 2012

Fönsterodling - inte helt enkelt

Det har nu gått en dryg månad sen jag postade mitt senaste inlägg om en fungerande Windowfarm. Otroligt mycket här hänt sedan dess och jag har lärt mig väldigt mycket. Givetvis önskar man att man kunde åka tillbaka i tiden och ge sig själv råd men jag kommer förmodligen säga samma sak nästa månad. Av det som jag planterade ut har enbart salladen överlevt och bor just nu i mitt Deep Water Culture system (plastlåda fylld med vatten och näring som syresätts av luftsten). Vi får se hur den klara sig där.

Sallad i DWC
Allting annat klarade sig inte och så här i efterhand kan jag se tydligt vad jag gjorde fel. Till att börja med så ska man INTE plantera ut sina sticklingar förrän de har vuxit på sig ordentligt. De ska minst ha fått sina karaktärsblad (andra uppsättning blad som ser annorlunda ut) och kuben de sitter i ska vara omgiven av rötter. De ska få 18h ljus och ha en relativ fuktighet på 80%. Detta är för att de ska ha så bra förutsättningar som möjligt för att lyckas ute i den kalla hårda världen (köket).

Förutom det faktum att jag satte ut dem för tidigt så gav jag dem alldeles för lite näring. Detta blev en ond cirkel då de inte växte pga miljön och kunde inte hantera större mängder näring pga sin storlek. Lösningen hade varit att sätta tillbaka dem i kuvösen men jag blev girig! På slutet såg man tydliga tecken av näringsbrist framförallt på tomaterna som var helt lila under bladen och på stammen, de hade inte vuxit på en månads tid heller.


Skam den som ger sig!

Windowfarm version 2.0
Uppenbarligen saknade jag grundläggande kunskaper om hur sticklingar ska se ut innan de planteras ut men som tur är finns det kunskap att hämta. Förutom flera timmars youtube tittande har jag även hunnit sluka ett par böcker i ämnet "Hydroponics". Jag har hunnit bygga en liten uppdrivningsstation framför elementet med två lysrör där jag just nu driver upp nya sticklingar. Som jag nämnde har jag även ett DWC system där det just nu finns sallad, paprika och chilli. 

I min windowfarm har jag satt ut nya tomatsticklingar som ser ut att klara sig mycket bättre. De har tydliga karaktärsblad och betydligt tjockare stammar. De får just nu rejält med näring då tomater och chilli behöver betydligt mer näring än t.ex sallad. 

Chilli från Shaggy!

För dig som vill lära dig mer om chilliodling rekommenderar jag varmt Stig Häggkvists sida om ämnet. Han var snäll nog att skicka mig en del spännande chillifröer mot porto som just nu mår väldigt bra i ena växthuset. Snart är det dags att plantera ut dem. Det kommer bli en del på kruka med jord och en del kommer sättas i något av hydrosystemen. Värt att tänka på om du ska odla antingen chilli eller tomater är att välja sorter utifrån hur mycket plats du har. Vissa tomatsorter växter och växter medan andra blir mer som buskar. I en windowfarm är utrymmet begränsat varpå det kan vara lämpligt att välja mindre sorter. 
Plantera ut när rötterna syns tydligt.

Chilli och tomatsticklingar


Kommande projekt

Jag planerar att bygga en ebb och flod lösning där jag kan odla kryddväxter och sallad då kräver mindre näring är t.ex chilli och tomat. Det har varit väldigt svårt att hitta lämpliga kärl för detta så det lutar mot att jag måste bygga någonting själv, spännande! 

I övrigt försöker jag hålla koll på mina små grönsaker och ge dem så bra förutsättningar som möjligt för att klara sig. Oavsett vad andra säger så är det inte helt enkelt med Windowfarming. Det finns många parametrar att hålla reda på, framförallt gällande vilka sorters grönsaker du kan ha tillsammans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar