söndag 10 februari 2013

Delvis framgång i hydroponisk odling

Det har gått ett par månader sen jag skrev om mina olika projekt och i växtvärlden kan det hända väldigt mycket på den tiden. Först och främst har det gått rent åt skogen (eller papperskorgen) med alla mina tomatplantor. Efter långa diskussioner på nätet verkar det som att jag inte skulle sprayat dem med vatten som jag gjorde då detta skapade för mycket fukt. Detta i kombination med för högt EC (mängden näring) skapade allehanda problem och till sist var det inget kvar :(

Jag har dock beställt nya fina fröer från Impecta fröhandel, en väldigt trevlig liten shop som har ett stort utbud av roliga fröer. Dessa ska jag sätta nästa vecka och sen köra igång tomaterna i mitt nya kommande ebb o flod projekt.

Det började med en Windowfarm


Min första Windowfarm efter två-tre månader


Idag växer det tre stycken chilliplantor och jordgubbar/smultron högst upp. Vattnet kör 15min varje timme hela dygnet och mitt EC är 1.3 med Flora series. Skenan satte jag upp senare och riktas mot den andra windowfarmen, det funkar helt ok men jag kanske kompleterar med en liknande växtlampa som jag har till denna. Ljuset är på 18h om dygnet och det är en LED med RGB färger vilket växterna verkar trivas bra med. Det är framförallt den ena chilliplantan i mitten som trivs riktigt bra och här blommar det för fullt. De Andra börjar visa knoppar också men har inte hunnit så långt än.

Chilli som blommar i min första Windowfarm

Jag fick nästan samma problem med chilliväxterna som med tomaterna när jag sprayade dem men som tur var så slutade jag med detta i tid. Jag har dock ingen aning vad för slags chilli det är, förhoppningsvis inte dorset naga som är en av världens starkaste.

Stora gröna blad


Tidigare hade jag en annan chilliplanta i samma kruka som denna men den tog aldrig fart och var allmänt blek. Vad exakt det berodde på vet jag inte men jag valde att ta ut den. När jag tog ut den såg jag att rotsystemet inte hade spridit sig speciellt mycket vilket kan ha lätt till sämre näringsupptag. Förhoppningsvis kommer denna chilliplanta inte drabbas av samma öde.

Det blev en till windowfarm

När man väl har börjat så är det svårt att sluta och det såg inte så symmetriskt ut i köket heller.

Windowfarm nummer två

I detta system valde jag att ha lite mer "traditionella" grönsaker och dessa verkar trivas bra. EC är lite lägre runt 1.1 och vattnet körs med samma timing som första. De flesta säger att mynta växter som ogräs men tyvärr har jag inte riktigt fått min att ta fart riktigt. Vet inte om det är att den vill ha ännu mer ljus eller att den bara växter segt. Överst hittar man mynta och koriander, på plan två basilika och längst ner dill och persilja.

Basilika i windowfarm.

Basilikan växter riktigt bra och här kan jag plocka rätt så ofta. Men framförallt så smakar den väldigt gott.


Dill och koriander i min andra windowfarm

Även här kan man plocka rätt ok men jag skulle vilja att den växte sig ännu större. Dillen har varit lite sloken de senaste dagarna men förhoppningsvis är det inget. Dags för nytt vattenbyte snart som sker ungefär vart 7-10 dag. 

Chilli i DWC (Deep water culture)

Tanken med DWC är underbart enkelt. En låda med vatten, näring och syre och så sköter den sig självt. Just nu kör jag chilli i mitt DWC system som är en låda från IKEA med lite nätkorgar i. 

Ledsen chilli

Allting har gått jättebra under min röd/blå led tills min ena chilli började blomma. Samtidigt som detta hände började också bladen hänga väldigt mycket och blommorna började trilla av. Jag har försökt hitta svar på varför detta händer men inget än. Rotsystemet är lite missfärgat men inte så illa och det drabbar bara den ena. Om det är en sjukdom eller annat återstår att se men DWC är inte helt utan problem. Har dragit på ännu mer syre och ska byta vatten/näring snart igen. 

Min lilla DWC

Detta är ett smidigt system som jag har gjort av en balkonglåda. Först körde jag det som ett Floating raft system, alltså att frigoliten flöt men då blev det för mycket alger för min smak, 

Odling av ruccola, smultron, jordgubbar och koriander

Jag körde också först med sallad vilket gick jättebra tills jag reste bort i två veckor och allt vatten dunstade. Aldrig sett snustorr sallad innan. Som tur var hade jag lite sticklingar som jag kunde sätta och dessa växer väldigt bra nu. Väldigt spänd på jordgubbarna/smultronen som ser jättefina ut. Detta system är under T5 lysrör, ett på 2700k och ett på 6500k, blir en trevlig blandning både för ögat och för växterna. 

Förhoppningar/framtiden

Jag hoppas verkligen att min chilliplanta återhämtar sig och att samma öde inte drabbar de andra. Detta skulle vara väldigt tråkigt. Jag kommer även att sätta nya fröer som ska ut i mitt ebb o flod. Kommer även plantera en del i jord som ska ut på balkongen, bara den här hemska snön och kylan kan försvinna. Har du några frågor ställ dem gärna eller kom gärna med tips på vad jag kan göra bättre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar